Wetenschap en Techniek

OBS ’t Montferland is een vindplaats school voor wetenschap en techniek.

Jaarlijks worden in Gelderland ruim 20.000 kinderen geboren. Dat betekent dat er in onze regio zo’n 250.000 kinderen wonen van nul t/m de basisschoolleeftijd. Samen een onvoorstelbare schat aan talent, aan dromen, aan ontwikkelkracht. Samen zijn ze ook het werkterrein voor duizenden professionals.

Deze kinderen doen dagelijks een appel op ons:

• Kijk mij eens?
  • Zie je hoe handig, goedgebekt, rekenslim, nieuwsgierig, sportief of sociaal ik ben?
  • Zie je wat ik nodig heb?
  • Luister je naar mij?
Kortom, ze willen gekend worden, van meet af aan, vanaf hun prilste start, gewoon bij naam en toenaam.

En er is er geen één gelijk. Dat vraagt om maatwerk, passend onderwijs en afgewogen ontwikkelarrangementen. Kortom, het vraagt om ruimte voor talent. Kinderen laten ons zien hoe nieuwsgierig en creatief gericht ze zijn op ontdekkingen en relaties, genieten van wat er valt te beleven en zich ontwikkelen.

Om ervoor te zorgen dat wij recht doen aan de verschillende talenten van leerlingen, is het nodig om de nieuwsgierige en onderzoekende grondhouding, die kinderen van nature als geen ander hebben, te stimuleren en verder te ontwikkelen. Hierdoor worden de verschillende talenten zichtbaar.
Om dit in het onderwijs te bereiken zijn enthousiaste leraren nodig die weten hoe ze dit bij kinderen kunnen stimuleren en kunnen uitbouwen.

Onze leerkrachten leren hoe zij deze onderzoekende houding bij kinderen kunnen stimuleren. Zij worden daarbij begeleidt door Margot Hendriksen, coördinator Wetenschap en Techniek voor onze school. Margot wordt weer begeleidt door een regionale werkgroep Wetenschap en techniek (KWTG).

In regionaal verband wordt ook gewerkt aan een lessencyclus waarbij allerlei technieken voor de leerlingen van de groepen 7 en 8 aan bod komen. Ontdekken, ontwikkelen, ontwerpen en het maken van werkstukken zijn de basis van het programma. We willen kinderen uitdagen om creatief met techniek bezig te zijn. Gedurende 5 ochtenden of middagen volgt iedere groep 7 en 8 techniekles in “Technobasis”, het technieklokaal in de Wesenthorst in Ulft.

Daarnaast wordt techniek in alle groepen uitgevoerd. Hiervoor gebruiken we de materialen van de Techniektoren, die we dankzij een subsidie hebben kunnen aanschaffen.

Deze website is gerealiseerd door Heutink ICT